Tuesday, February 3, 2015

Jom fahami: Apa itu TOKSIN?



Toksin ditakrifkan sebagai apa-apa sebatian yang mempunyai kesan buruk kepada fungsi sel atau struktur manuasia.


Toksin boleh merosakkan badan, namu, mujurlah, badan mempunyai proses detoksifikasi yang bekerja bekerja 24/7. Walau bagaimanapun, sebaik sahaja sistem detoksifikasi ini menjadi terlalu terbeban, sebatian toksik tadi akan mula terkumpul. Pengumpulan toksin ini dalam tempoh masa yang lama ini boleh mengganggu proses metabolik biasa kita kerana badan perlu bekerja lebih keras untuk membuangnya. Apabila beban badan kita meningkat, kita boleh menjadi semakin lebih sensitif kepada bahan lain, termasuk nutrien dan ubat-ubatan, ada juga yang tidak biasanya tidak beracun.
Antara toksin yang terdapat disekeliling kita adalah bahan kimia industri dan produk sampingannya, racun perosak, bahan tambahan dalam makanan, logam berat, ubat-ubatan, hormon alam sekitar (yang terdapat dalam air paip), dan asap.
Untuk detox tubuh badan, terdapat 2 cara berkesan yang mengunakan produk Shaklee iaitu DTX complex & Herb-Lax. Secara amnya DTX complex adalah untuk untuk detox hati. Sangat sesuai untuk perokok & pesakit hepatitis B. Manakala Herb-Lax adalah untuk detox perut, yang mana sesuai untuk mereka yang menghadapi masalah susah buang air besar/ sembelit, ketidak-hadaman dan mereka yang mahu menurunkan berat badan.


 



Pengalaman saya sendiri yang mengambil Herb-Lax, saya dapati badan menjadi ringan, tidak letih. Lenguh kaki & sakit tumit juga hilang dalam masa seminggu sahaja. Jika sebelum ini saya sering keletihan, apabila mengambil Herb-Lax saya menjadi aktif, dapat bermain dengan anak-anak & menemani anak membuat kerja sekolah di samping kerja-kerja rumah seperti memasak, membasuh & lipat baju, mengemas & lain-lain. Berdasarkan pengalaman sebagai pengguna Herb-Lax, saya cadangkan minimum pengambilan selang seminggu. Dos yang dicadangkan adalah 4 biji sehari. Pada awal pengambilan Herb-Lax, pengguna akan membuang air besar kira-kira 4-6 jam selepas pengambilan (bergantung kepada individu) dan pengguna akan mendapati najis berbau sangat busuk kerana pengikiran toksik dari badan. Namun bau akan berkurangan apabila tempoh pengambilan bertambah.


0 comments:

Post a Comment