Friday, March 6, 2015

Dah Lama Tak Makan Ubat Allergic.

Fuh... Sedap pulak malam ni makan buah potong. Ada mangga muda, nanas, jambu air, tembikai dan tembikai susu. Cik Puan yang beli tadi.

Dapat lak makan sambil cicah kuah 'Mak Bee'. Terangkat. Dulu takleh cicah banyak sangat atau makan sampai puas. Sebab ada eczema. Pas makan kuah 'Mak Bee', sure gatal giler. Nak duduk diam pun tak senang. Mesti kena makan ubat allergy aka Zyrtec.

Sekarang ni, gatal gak, tapi boleh tahan, dan takdela asyik nak tergaru-garu. Alhamdulillah. Banyak juga perubahan sejak 10 bulan lepas.





Gambar tangan saya dan parut eczema. Banyak kurang berbanding dulu. Dulu lebih menggerutu dan kulit area tu memang tebal. Sekarang dah surut. Mungkin boleh jadi lebih elok, tapi saya tak pantang.... bedal aje kalau teringin. Hahaha...

Perubahan positif ni semuanya sebab Cik Puan paksa saya makan Sustained Release Vita-C dan Vita-E Complex 10 bulan sebagai permulaan. Pastu lepas beberapa bulan, selepas nampak perubahan positif, Cik Puan belikan ESP pulak.



Alhamdulillah dengan izin Allah, so far berkesan bagi saya. Walaupun kadang-kadang gatal juga, tapi boleh tahan dan mild aje. Berbanding sebelum ni. Apa yang lebih penting, saya memang dah stop makan Zyrtec (ubat allergy).

Insya'Allah, yang ada eczema, boleh la cuba. Sebotol Vita-C tu boleh tahan sampai 6 bulan jika hanya sorang aje yang consume. Sehari 1 tablet aje. Sebotol ada 180 tablets.

Vita-E pula, sehari 1 capsule, sebotol ada 120 biji, boleh tahan hingga 4 bulan, sekiranya seorang sahaja yang consume. ESP saya minum waktu pagi aje sebelum pergi kerja. Boleh la tahan sebulan lebih sebelum habis.

Oh ya, ESP sekarang tengah murah. Item promosi. So, cepat2 la beli sementara harga murah.

posted from Bloggeroid

0 comments:

Post a Comment